Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Słowo na literę „Y”

14 kwietnia 2011, 20:49, Krzysztof Runowski
Organizacja „Kick It Out”, zajmująca się kwestią rasizmu w futbolu, wyprodukowała krótki, jednominutowy film. Nie byłoby w tym nic szczególnego gdyby nie fakt, że w dużym sensie dotyczy naszego klubu. A raczej przydomku, który sami sobie nadaliśmy i którym się szczycimy – słowa na „Y”, słowa „Yid”.

Słowo to trudno przełożyć na język polski – wynika to z językowej różnicy kulturowej – w języku polskim słowo „Żyd” bywa używane jako obelga mimo, że słownikowo jest wyrazem neutralnym. Z kolei w języku angielskim neutralne jest słowo „Jew”, zaś „Yid” nosi w sobie dużą dawkę pogardy i jednoznacznie negatywne i obraźliwe konotacje.

Film dotyka problemu używania przez kibiców słowa „Yid” jako obelgi, porównując je do wytępionych wcześniej słów na „N” (Nigger – czarnuch) i „P” (Paki – bardzo obraźliwe określenie Hindusów, Pakistańczyków i mieszkańców Bangladeszu – przyswojone przez polskich mieszkańców Wysp Brytyjskich w formie brzmiące mniej obraźliwie słowa „ciapaty”). Występują w nim Ledley King, Frank Lampard, Zesh Rehman (piłkarz pochodzenia hinduskiego), Kieran Gibbs (czarnoskóry obrońca Arsenalu), a także piłkarka Rachel Yankey, podobnie jak King i Rehman mająca czarną skórę. Dodatkowym komentatorem jest Gary Lineker.

Jak widać Tottenham ma w filmie podwójną reprezentację – przyczyną jest wspomniany na wstępie przydomek kibiców Tottenhamu – Yids. W filmie nie została wyjaśniona geneza jego powstania (odsyłam do artykułu na ten temat: http://spursmania.org/index/infopage/4/Yid_Army ), podkreślone zostało jednak, że w większości przypadków sytuacja z użyciem słowa „Yid” jest zdecydowanie negatywna i niedopuszczalna.

Ten bardzo dobrze zrobiony i dający do myślenia filmik można obejrzeć na stronie www.kickitout.org
Źródło: oficjalna, www.kickitout.org

34 komentarzy ODŚWIEŻ

aapa
5 maja 2011, 15:05
Liczba komentarzy: 2742
aa Marcin, Wahadło Foucalta -super.
0
aapa
5 maja 2011, 15:00
Liczba komentarzy: 2742
O widzę, że kretyn i tu się wypowiedział. A co przygłupie powiesz o kibicach The Blues- Żydach? Dla niech też masz taka chorą odpowiedź niby znawcy?
0
Marcin
4 maja 2011, 21:38
Liczba komentarzy: 1784
Nie musisz mi nic tłumaczyć, ja wiem gdzie są i co mogą :) Powtórzę się-zajrzyj do "Wahadła Foucalta".
0
nielubiękurczaków
2 maja 2011, 20:31
Liczba komentarzy: 7
Nie będę ci tłumaczył co mogą i gdzie są Żydzi, ale powtarzam to co napisałem wcześniej o derbach, które muszą mieć jakieś emocje i podteksty. I nie wiem jak jest w Anglii, ale w polskim nacjonalizmie jasno było mówione o Zydach.
0
Marcin
2 maja 2011, 19:46
Liczba komentarzy: 1784
Ci, co głoszą te wszystkie żydowskie spiski to chyba bardziej oszołomy trochę a nie nacjonaliści. Polecam "Wahadło Foucalta" Eco-tam jest o spiskach wszelakich. Aapa, ale mnie też, poniekąd, o to chodzi, tylko nie do końca potrafię ubrać to we słowa. Właśnie obśmiewanie takiej pogardy-wyrażanej właśnie przez takie, nie inne okreslanie Żydów- mnie sie podoba.
0
nielubiękurczaków
2 maja 2011, 12:05
Liczba komentarzy: 7
Widzę, że rodacy Michnika i ich kibice zamierzają zrobić z meczów poprawne politycznie widowisko dla bogatych ludzi z popcornem. Skoro sami się nazywacie Żydami, to kibice Chelsea mają święte prawo mówić, że nienawidzą żydów - bo mówią o nienawiści do Totenhamu. Środowisko kibiców Chelsea było powiązane z ruchami nacjonalistycznymi, a więc otwarcie mówiącymi o spiskach żydowskich itd. To są derby i wybielanie ich z emocji jest bez sensu.
0
aapa
27 kwietnia 2011, 23:43
Liczba komentarzy: 2742
Marcin, jest w sumie jeden wyjątek: naprawdę jesteś Żydem, a przez lata nie nazywali cię Jew tylko Yid. Mniej więcej o to chodziło gościowi, który to wymyślił.
0
Marcin
21 kwietnia 2011, 17:41
Liczba komentarzy: 1784
Nie rozumiem problemu. Z nazywaniem siebie samego Yiddo. Dla mnie był i jest to przejaw olania i wyśmiania właśnie tego pejoratywnego znaczenia określenia. I po troszę ideologi z tym związanej. Nie jestem antysemitą (choć dziś trudno nie byc za takiego uznanym), nie wierzę w Protokoły Mędrców i ine takie, nie spluwam na widok pejsów-więc określenie mnie mianem żydka nijak mnie nie obraża, nie dotyka, więcej, przyznając się do takiego miana chcę conajmniej obśmiać wrogość wobec Żydów etc.
0
Zbingo
20 kwietnia 2011, 18:33
Liczba komentarzy: 136
a co do śląska, to na co drugim bloku można zobaczyć coś antyżydowskiego więc nie wiem dlaczego uogólniacie nie znając realiów większości regionów czy miast. Warszawa bryluje, tu to bryluje tu tamto, posiedźcie gdzieś przez dłuższy czas zamiast opierać się na słowach jednego czy drugiego a wtedy będziecie mogli mówić o tym które miasto "bryluje"... Ja z wyzywaniem się od żydów na śląsku spotykam się równie często jak z wyzywaniem od goroli.
0
aapa
20 kwietnia 2011, 17:57
Liczba komentarzy: 2742
no problem jest taki, że to jest raczej obraźliwe słowo obecnie i właśnie stąd całe zamieszanie. Jak w tym spocie, nazywając tak kogoś na ulicy łamiesz prawo, tak samo gdy nazwiesz kogoś czarnuchem lub pakiem. Cały problem z nami, że na WHL nazwanie kogoś Yiddo nie jest pejoratywne.
0
TrueYid
20 kwietnia 2011, 16:54
Liczba komentarzy: 618
Ale czy przydomek "Yid" kogos obraza? Jeden kibic sie z tym bedzie identyfikowal inny nie,to jest osobiste podejscie.
0
aapa
20 kwietnia 2011, 14:26
Liczba komentarzy: 2742
Tylko, że przed wojną to ludności mojżeszowej było sporo wszędzie. Oczywiście były regiony gdzie było jej jeszcze więcej. W Krakowie to przynajmniej jedna strona ma to w głębokim poważaniu i w sumie jej z tym dobrze ("możesz nazwac mnie Żydem, dla mnie nie jest to wstydem"). Wiocha to jest w Rzeszowie czy Łodzi, bo tam już klasycznie, po polsku, każdy na każdego.
0
halabala
20 kwietnia 2011, 11:56
Liczba komentarzy: 1310
Byc moze w Polsce problem wyzywania sie od Zydow jest wiekszy w regionach, gdzie ludnosci mojzeszowej bylo przed wojna wiecej (poludniowo-wschodnia Polska), byc moze kwestia odmiennych zaborow (austriacki, rosyjski), a byc moze to nadinterpretacja. Tak czy siak ani w Toruniu, ani w 3city slowo Zyd jako przezwisko nie funkcjonuje. Byc moze dlatego, ze sa juz lokalne okreslenia (tyfusy z Bydgoszczy, krzyzacy z Torunia, betony z Gdanska czy sledzie z Gdyni). Nikomu by do glowy nie przyszlo odstawiac takiej wiochy i prymitywnego chamstwa, jak w Krakowie.
0
puchatek03
19 kwietnia 2011, 22:23
Liczba komentarzy: 209
Aapa - zmęczony po pracy?;) Przecież napisałem, że pewnie masz rację jeśli chodzi o kibiców dwóch drużyn z jednego miasta/regionu (a napisałeś, że w Wawie się nie wyzywają). Ja zaś napisałem, że "Jeśli chodzi o używanie potocznie słowa "żyd" w kontekście pejoratywnym, to akurat z doświadczenia wiem, że Warszawa bryluje. W Szczecinie czy Poznaniu takie słowo za bardzo nie funkcjonuje w innym znaczeniu niż słownikowe, w Wawie jak najbardziej". Zwracam uwagę na słowo "potocznie". I napisałem też, że w niektórych miastach na co dzień ludzie tak się nie przezywają;) A więc nie wszędzie!
0
aapa
19 kwietnia 2011, 17:04
Liczba komentarzy: 2742
MARCUS, mnie nie ciąży wręcz przeciwnie. Co do stwierdzenia ginoli to jeśli mowa o "normalnym" życiu to pewnie jest tak jak wszędzie.
0
MARCUS
19 kwietnia 2011, 11:19
Liczba komentarzy: 2060
HB, wiesz Arka z Craxą ma zgodę tyle lat, że..... Cięzko przypuszczać, żeby najpierw były interesy ;) A jeżeli mieli już wtedy taką wizję przyszłosci, to mimo wszystko wypada ten fakt docenić i uznać za proroczy;) Oby kazdy biznesmen miał takie wyczucie ;) Aapa, wydaję mi się, że Ginoli chodzi raczej o używanie tego w normalnym, niekoniecznie piłkarskim, zyciu.
0
MARCUS
19 kwietnia 2011, 11:14
Liczba komentarzy: 2060
Nie wiem co tak bardzo ciąży, ale ok. Jednak życie to symbolika i w takim kontekście, nawet jako pewna agitacja, mi to odpowiada. Nie przekonuje mnie, że jak sa jakieś konflikty uprzedzenia itd, to coś takiego jakby ustawia w danym narożniku. Dla mnie jest totalnie na odwrót. Właśnie pokazuje, że sport może być czymś zupełnie ponad tym. Bo my niby YA jesteśmy, a cieszymy się jak głupki po bramkach praktykującego muzułmanina Kanutka, katolickich zwodach któregoś z Chorwatów, a Walijczyk czy Szkot odszczekuje sięswoim angieslkim oprawcą ;) W zasadzie stictec Zydow to u nas jak kot napłakał. To jest bardzo prosty i czytelny przekaz. wystarczy się minimlanie nad nim pochylić. Oczywiście w samej wymowie symboli można przesadzić i sprawę upolitycznić, ale kazda zupa może byc za słona ;)
0
aapa
19 kwietnia 2011, 09:44
Liczba komentarzy: 2742
Ginola, przyznam, że mnie zaskoczyłeś, bo nie wiedziałem, że Legia i Polonia wyzywają się wzajemnie od Żydów. Myślałem, że Polonia jest traktowana nieco po macoszemu, delikatnie mówiąc. Co do nazywania samych siebie "Yids" to trochę masz rację. Dlatego napisałem, że to nie w smak organizacjom typu KIO, zresztą w Amsterdamie też apelowano do kibiców Ajaksu, by nie nazywali się już Joden. To co kiedyś było pozytywne (gdy wszyscy dookoła uważali to za parszywe przezwisko), teraz zdaje się nieco ciążyć, bo np. mocno wkomponowuje się konflikt na Bliskim Wschodzie (flagę Autonomii Palestyńskiej można było swego czasu zobaczyć np. na Legii). Tu teraz wielu powie, że uważają się za Yiddo, ale nie popierają polityki Izraela, ale to zupełnie inny problem.
0
enejeio
17 kwietnia 2011, 22:49
Liczba komentarzy: 126
Szkoda pieniędzy na takie rzeczy. To jak kampania "Kierowco pozwól przejść dziecku do następnej klasy" - media mają o czym pisać, a kabareciarze obśmiewać. Ik dank dir got az ik bin an Yid!!!
0
valentino1
17 kwietnia 2011, 13:01
Liczba komentarzy: 12
Dlaczego nie ma jeszcze wpisu z okazji 50 rocznicy od ostatniego mistrzostwa?
0
1  2    >

ankieta

Na którym miejscu w tabeli Tottenham zakończy sezon Premier League 2024/2025?
1 50%
2-3 0%
4-6 0%
7-10 0%
11-20 50%
2 oddane głosy
archiwum ankiet

kontuzje

Użytkownicy online: Gości online: 52 Zarejestrowanych użytkowników: 5254 Ostatnio zarejestrowany: trafostacja

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się